Terug
Gepubliceerd op 28/10/2024

2024_ZR_00078 - Personeelsbehoeftenplan - toevoeging functie preventieconsulent - Goedkeuring

Zoneraad
za 26/10/2024 - 08:00 Veiligheidshuis Ter Stokt, zaal Grote Nete
Datum beslissing: za 26/10/2024 - 09:24
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Vera Celis, Voorzitter; Nele Geudens, Ondervoorzitter; Wim Caeyers, Zoneraadslid; Geert Daems, Zoneraadslid; Patrick Geuens, Zoneraadslid; Johan Leysen, Zoneraadslid; Koen Bollen, Zonecommandant; Guy Van Hirtum, Zoneraadslid; Mien Van Olmen, Zoneraadslid; Amelie Janssens, Zonesecretaris; Gert Kempen, Directeur Risicobeheersing; Martine Van Hertem, Hoofddeskundige boekhouding; Pieter Luyckx, Directeur Bedrijfsvoering

Afwezig

Stijn Raeymaekers, Zoneraadslid

Verontschuldigd

Seppe Bouquillon, Zoneraadslid; Tine Gielis, Zoneraadslid; Lieven Janssens, Zoneraadslid; Peter Keymeulen, Zoneraadslid; Kris Van Dijck, Zoneraadslid; Marianne Verhaert, Zoneraadslid

Secretaris

Amelie Janssens, Zonesecretaris

Voorzitter

Vera Celis, Voorzitter
2024_ZR_00078 - Personeelsbehoeftenplan - toevoeging functie preventieconsulent - Goedkeuring 2024_ZR_00078 - Personeelsbehoeftenplan - toevoeging functie preventieconsulent - Goedkeuring

Motivering

Argumentatie

Aan de zoneraad wordt gevraagd om het personeelsbehoeftenplan te wijzigen. Concreet is het de bedoeling om de open functie van administratief ondersteuner (C1-C3) te schrappen en een bijkomende burgerpreventionist (B1-B3) te voorzien.

Deze upgrade komt tegemoet aan de noden op vlak van preventie met name het stijgende aantal opdrachten en de toename van de complexiteit. Bovendien wordt deze meerkost opgevangen door een stijgend aantal factureerbare uren.

Juridische grond

  • Artikel 26 van de wet van 15 mei 2007 betreffende de civiele veiligheid in verband met de bevoegdheden van de zoneraad;
  • Artikel 100 van de wet van 15 mei 2007 betreffende de civiele veiligheid in verband met het feit dat de zone de aanwerving, de benoeming en de loopbaan van haar personeel beheert; 
  • Artikel 102 van de wet van 15 mei 2007 betreffende de civiele veiligheid in verband met het opstellen van het personeelsplan van de zone;
  • Artikel 106 van de wet van 15 mei 2007 betreffende de civiele veiligheid in verband met het vaststellen van het statuut van het operationeel-en administratief personeel van de zone;
  • Het koninklijk besluit van 29 juni 2014 tot vaststelling van de criteria voor het bepalen van het personeelsplan van het operationeel personeel van de zones;
  • De ministeriĆ«le omzendbrief van 12 maart 2015 over de instructies met betrekking tot het opstellen van het eerste personeelsplan voor het operationeel personeel van de zone en het goedkeuringstoezicht op dit plan.

Regelgeving bevoegdheid

Zoneraad: artikel 26 wet 15 mei 2007 betreffende de civiele veiligheid
<p>De raad is bevoegd voor alle aangelegenheden die niet uitdrukkelijk aan het college werden toegewezen.<br><sup></sup>De raad is exclusief bevoegd voor het vaststellen van alle reglementaire bepalingen in de materies bepaald in deze wet, binnen de grenzen van de bepalingen van deze wet of genomen krachtens deze wet.<sup></sup><br>De raad is inzonderheid gemachtigd te onteigenen ten algemenen nutte, zoals bedoeld in artikel 61, &sect; 1, van de programmawet van 6 juli 1989. </p>

Besluit

De zoneraad beslist:

Artikel 1

De zoneraad gaat principieel akkoord om het personeelsbehoeftenplan als volgt te wijzigen:

  • toevoegen van 1 VTE preventieconsulent (B1-B3)
  • schrappen van 1 VTE administratief medewerker (C1-C3)

Artikel 2

Het aangepaste personeelsbehoeftenplan wordt voorgelegd op het eerstvolgende onderhandelingscomité. Vervolgens kan de zoneraad een definitieve beslissing nemen.