Inleiding
Om te voorzien in een aanvullend pensioen voor werknemers moet een werkgever een beroep doen op een pensioeninstelling. Werkgevers mogen het aanvullend pensioen immers niet zelf organiseren, dit moet worden ‘geëxternaliseerd’. De pensioeninstelling int de bijdragen, belegt ze, berekent de aanvullende pensioenen en betaalt ze uit.
We hebben voor het voorzien in een tweede pensioenpijler de keuze tussen enerzijds een overheidsopdracht voor een groepsverzekering bij een verzekeraar en anderzijds het aansluiten bij een instelling voor bedrijfspensioen-voorziening (pensioenfonds).
Na onderhandelingen met de VVSG, werd OFP Provant omgevormd tot OFP Prolocus (een instelling voor bedrijfspensioenvoorziening met ondernemingsnummer 0809.537.155), een pensioenfonds waarbij alle lokale besturen van het Vlaamse Gewest kunnen toetreden, alsook hulpverleningszones. Een pensioenfonds is een specifieke rechtspersoon die uitsluitend belast is met de financiering van pensioenen. Een pensioenfonds wordt via de algemene vergadering en raad van bestuur geleid door de aangesloten werkgevers zelf. Dat betekent ook dat alle opbrengsten en kosten binnen het pensioenfonds blijven. Qua beleggingen is een pensioenfonds een stuk vrijer dan een verzekeraar voor een groepsverzekering, maar een pensioenfonds moet er natuurlijk wel voor zorgen dat alle financiële engagementen worden nagekomen. Dat wordt ook gecontroleerd, door de FSMA.
Door de toetreding bij een pensioenfonds zijn we meer betrokken bij het beheer van onze pensioenfinanciering. In tegenstelling tot een groepsverzekering heeft het bestuur een vertegenwoordiger in de algemene vergadering van OFP Prolocus afgevaardigd en naast deze controlebevoegdheid hebben we ook de mogelijkheid om, indien nodig, punten op de agenda van de algemene vergadering te zetten. In tegenstelling tot een groepsverzekering streeft een pensioenfonds zelf geen winsten ten voordele van de organisatie na.
Een pensioenfonds heeft eveneens ruime beleggingsmogelijkheden, zodat een ruimer rendement mogelijk is dan in een tak 21 verzekering, zonder dat dit enige garantie inhoudt.
OFP Prolocus
OFP Prolocus is sinds de statutenwijziging van 17 december 2021 de nieuwe naam voor OFP Provant. Het is een pensioenfonds dat in 2009 werd opgericht door het provinciebestuur van Antwerpen. Het biedt een aanvullend pensioen aan voor de contractanten van de verschillende provinciale instellingen zelf. Tot voor de statutenwijziging had OFP Provant daarnaast alleen een aanbod voor lokale besturen in de provincie Antwerpen, een honderdtal besturen, goed voor ca. 9000 contractanten.
OFP Prolocus past voor het 'Provantgedeelte' als pensioenplan een 'vasteprestatieplan' toe, met een uitkering in rente. Het had eind 2020 ca. 120 miljoen euro aan activa in portefeuille, bij een jaarlijkse inlage die richting de 10 miljoen euro gaat. De financiële activa zijn een stuk ruimer dan de pensioenverplichtingen die op OFP Prolocus voor het Provantgedeelte rusten. Het fonds haalde de voorbije jaren een gemiddeld rendement van ruim 6%, maar rendementen uit het verleden bieden uiteraard geen enkele garantie voor de toekomst.
Alle aangesloten besturen hebben een vertegenwoordiger in de algemene vergadering, een deel daarvan is ook aanwezig in de raad van bestuur. Gedeputeerde Jan De Haes is voorzitter van OFP Prolocus.
De statutenwijziging van 17 december 2021 betekent ook dat in de raad van bestuur plaats wordt gemaakt voor vertegenwoordigers voor de besturen die vanaf 2022 toetreden, naast de drie gemeenten en twee intercommunales die er nu al in vertegenwoordigd zijn. Na de gemeenteraadsverkiezingen van 2024 komt er dan een meer definitieve samenstelling van een (vanaf dan kleinere) raad van bestuur. Voorts bepalen de statuten dat de opgebouwde reserves door de 'Provantbesturen' en die van de nieuw toetredende 'VVSG-besturen' in afzonderlijke, volledig gescheiden vermogens worden bijgehouden, met een aparte boekhouding. De reden hiervoor zijn de uiteenlopende pensioenplannen en de daaruit voortvloeiende verplichtingen.
Voor de diensttijd tot eind 2021 blijven de regels van de groepsverzekering gelden (zie onderaan deze pagina), voor de diensttijd vanaf 1 januari gelden die van OFP Prolocus voor die besturen die er in de loop van het voorjaar van 2022 bij aansluiten.
OFP Prolocus zal, in het verlengde van de duurzame ontwikkelingsdoelstellingen, zwaar inzetten op het duurzaam karakter van zijn beleggingen. Het aanbod van OFP Prolocus zal, net zoals de groepsverzekering die tot eind 2021 werd aangehouden bij Ethias en Belfius Insurance geen werknemersbijdragen vereist, voorzien in een overlijdensdekking en een kapitaalsuitkering.
Overwegende dat de mogelijkheid bestaat van een zogeheten “steprate” bijdrage, dat het dus mogelijk is om op het gedeelte van het loon dat boven het maximumplafond voor de berekening van het wettelijke pensioen uitkomt, een hogere toezegging te doen om zo het verschil tussen een statutair pensioen en een wettelijk pensioen verder te verkleinen.
Overwegende dat er drie soorten pensioenplannen bestaan (defined benefit of vaste prestaties, cash balance en defined contribution of vaste bijdragen), dat de voorgestelde formule een vastebijdragenplan is, dat in dit plan de werkgever belooft een bepaalde bijdrage (een bijdrage uitgedrukt als een percentage van het aan de RSZ onderworpen brutoloon) te betalen zonder vastgesteld rendement, dat de behaalde rendementen worden toegekend conform het kaderreglement. De nodige kredieten werden sinds 1 januari 2020 voorzien in de meerjarenplanning.
Overwegende dat het bestuur de vastgestelde bijdrage minimum moet betalen, dat wanneer het wettelijk minimumrendement niet behaald wordt, het bestuur bijkomende bijdragen zal moeten betalen, dat in elk geval voor de aangeslotenen het wettelijk minimum rendement (momenteel 1,75% voor actieve aangeslotenen, 0% voor passieve aangeslotenen) moet behaald worden.
Overwegende dat het bestuur als bijkomende veiligheid de eerste vijf jaar, bovenop de middelen nodig voor de pensioentoezegging, voorziet in een extra prefinanciering van 5% om zo de kans op het betalen van bijkomende bijdragen te verkleinen. Deze prefinanciering blijft ter beschikking van het bestuur ter financiering van latere bijdragen.
Overwegende dat het bestuur met andere rechtspersonen waarmee ze nauwe banden heeft (cf. AGB’s, OCMW ...) een MIPS-Groep kan vormen, dat binnen een MIPS-groep interne mobiliteit is voor het personeel zonder dat dit gevolgen heeft voor de pensioentoezegging van het personeelslid; dat er binnen een MIPS-groep een onderlinge solidariteit speelt.
Overwegende dat de kosten voor de werking van OFP Prolocus voor 2022 forfaitair worden vastgelegd op 1000 euro per jaar per werkgever en 10 euro per jaar per aangeslotene en dat deze bedragen jaarlijks worden geïndexeerd tot en met 2024; overwegende dat nadien een meer stabiel systeem van kostenvergoeding zal worden uitgebouwd, gebaseerd op de werkelijke kosten enerzijds en het werkelijke aantal aangesloten besturen en medewerkers anderzijds.
Wetgeving overheidsopdrachten
Om toe te treden tot het pensioenfonds, dat zelf de wetgeving op de overheidsopdrachten respecteert, is geen overheidsopdracht vereist. Het bestuur wordt door de toetreding immers lid van de algemene vergadering en kan mogelijk ook een bestuurder afvaardigen. Dat betekent dat besturen impact uitoefenen op het beleid van het pensioenfonds en dan speelt de zogenaamde ‘in house doctrine’.
Door een eigen afvaardiging via de algemene vergadering waar we lid van worden, zullen we toezicht uitoefenen op OFP Prolocus zoals op onze eigen diensten. Meer dan 80% van de activiteiten van de OFP Prolocus behelzen de uitvoering van taken die hem zijn toegewezen door de controlerende overheden, nl. het voorzien in aanvullende pensioenen voor lokale en provinciale besturen. Er is geen directe participatie van privékapitaal in de OFP Prolocus. OFP Prolocus is zelf onderworpen aan de wetgeving op de overheidsopdrachten.
Toetreding
Om toe te kunnen treden tot OFP Prolocus, moeten er volgende stappen gebeuren:
Besluit van de zoneraad van 23 april 2016 waarbij er een aanvullend pensioenstelsel voor de contractuele personeelsleden werd ingevoerd.
Besluit van de zoneraad van 14 december 2019 waarbij de rechtspositieregeling werd aangepast.
Protocol van het onderhandelingscomité C1.
De zoneraad keurt de vraag tot toetreding van Brandweer zone Kempen tot het pensioenfonds OFP Prolocus voor het contractueel personeel goed.
De zoneraad neemt kennis van:
- de beheersovereenkomst en het financieringsplan via de toetredingsakte van OFP Prolocus, toegevoegd in bijlage;
- het kaderreglement en het bijzonder pensioenreglement van OFP Prolocus, toegevoegd in bijlage;
- de verklaring inzake beleggingsbeginselen en de statuten van OFP Prolocus, toegevoegd in bijlage.
De zoneraad beslist om met ingang van 1 januari 2022 toe te treden tot OFP Prolocus en hiertoe onverwijld een verzoek tot aanvaarding als lid van de algemene vergadering te richten tot OFP Prolocus.
De zoneraad stemt in met het feit dat de door het financieringsplan verschuldigde bijdragen en de kosten voor het functioneren van OFP Prolocus zullen worden geïnd door de RSZ in naam en voor rekening van OFP Prolocus.
De pensioentoezegging bedraagt 3% van het pensioengevend loon.
De zoneraad keurt goed dat Brandweer zone Kempen geen overeenkomst ondertekent met een andere werkgever en voert een UNI-pensioenplan in.
Mevrouw Sofie Van Beylen, directeur Bedrijfsvoering, wordt afgevaardigd als vertegenwoordiger in de algemene vergadering van OFP Prolocus. Mevrouw Leen Wynants, deskundige HR, wordt aangeduid als vervanger van voorgaande indien zij niet aanwezig kan zijn.
Het zonecollege wordt gemachtigd om de noodzakelijke vervolgstappen te nemen voor de uitvoering van voormelde beslissingen.