De zoneraad bespreekt volgende variapunten:
- Vraag om grote en langdurige wegenwerken waar wij als brandweer een impact hebben aan ons door te geven, cf. voorbeeld werken Retieseweg (heeft zeer grote impact voor ons, noodcentrale 112 moet hiervan in kennis gesteld worden, want wij zijn dan niet meer de snelst op te roepen post).
--> Door de zone zullen de politiezones en het Agentschap Wegen en Verkeer gecontacteerd worden om hierover een procedure af te stemmen. Deze procedure zal daarna teruggekoppeld worden aan de zoneraad.
- De zoneraad neemt kennis van de brief "Brandweerbijdragen afrekening 2015" (in bijlage). Beschermde gemeenten moeten voor 19 september antwoord geven aan gouverneur.
- Vraag burgemeester Mien Van Olmen: waarom hebben we nog geen driemaandelijkse rapportages ontvangen? Zonecommandant Koen Bollen: we gebruikten zelf een heel uitgebreid sjabloon. We maken nu een eenvoudiger sjabloon op en volgende zoneraad zal dit geagendeerd worden.
- Vraag burgemeester Guy Van Hirtum: de laatste tijd veel bermbranden. Is er een verband met de droogte en landbouwwerkzaamheden (oogsten, hakselen van maïs)? Is de combinatie van droge maïs en de warme uitlaat van de tractoren een risico-oorzaak voor brand? Zonecommandant Koen Bollen: er hebben inderdaad een aantal bermbranden plaatsgevonden, mogelijk kan die combinatie een risico-oorzaak zijn. We onderzoeken dit en komen hier op terug.
- Vraag burgemeester Guy Van Hirtum: de wespenverdelgingen. Hoe wordt dit binnen de zone en bij de burgers ervaren? Zonecommandant Koen Bollen: het is een heel druk wespenseizoen geweest, een van de drukste jaren. Voor onze manschappen is dit een heel administratief werk. Burgers vullen het e-loket in of maken telefonisch een afspraak. De meldkamer belt deze personen één voor één op om een uur af te spreken. Deze inplanning vergt dus heel wat werk en is arbeidsintensief. Op het drukste moment was dit toch een dagtaak voor een van de centralisten (gemiddeld 120 adressen per dag die opgebeld werden). We ervaren ook dat onze mensen het soms moeilijk vinden om ter plekke aan de burger te vragen om te betalen. Dit lossen we nu op door de aankoop van een applicatie waarbij mensen al op voorhand (bij de aanvraag) het bedrag kunnen betalen. We gaan zeker een evaluatie doen als het wespenseizoen gaan liggen is en indien nodig bijsturen. Dit wordt dan teruggekoppeld naar de zoneraad.
Burgemeester Guy van Hirtum: voorbeeld: ik ben 70 jaar en heb geen computer. Hoe word ik dan geholpen als ik een wespennest wil laten verdelgen? Zonecommandant Koen Bollen: wij hebben een wespenlijn waar mensen telefonisch in contact kunnen komen met ons. Deze nummer staat op onze website en de mogelijkheid tot telefonisch contact wordt ook geboden via het keuzemenu van onze algemene telefoonlijn. We raden echter mensen in de eerste plaats aan het e-loket te gebruiken, dit is bij stormschade ook het geval. Burgemeester Vera Celis: iedereen wordt dus geholpen. Majoor Carien Vercalsteren: soms komen er ook mensen naar de lokale posten, waarbij we ze dan ook verder helpen. Burgemeester Nele Geudens: het is dubbel natuurlijk, we moeten de mensen ook blijven sensibiliseren om zelfstandig de dingen aan te pakken (en/of hulp in te schakelen wanneer iemand de digitale vaardigheden mist en/of mogelijkheden niet heeft).
Burgemeester Guy van Hirtum: moraal van het verhaal: graag het bestaande systeem en de afgelopen wespenperiode evalueren en aanpassen waar nodig waar de dienstverlening naar de burger toe kan verbeterd worden.