Terug
Gepubliceerd op 26/06/2021

2021_ZR_00057 - Varia - Bespreking

Zoneraad
za 26/06/2021 - 08:00 Veiligheidshuis Ter Stokt, zaal Grote Nete
Datum beslissing: za 26/06/2021 - 09:35
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Vera Celis, Voorzitter; Nele Geudens, Ondervoorzitter; Tine Gielis, Zoneraadslid; Lieven Janssens, Zoneraadslid; Peter Keymeulen, Zoneraadslid; Stijn Raeymaekers, Zoneraadslid; Kris Van Dijck, Zoneraadslid; Koen Bollen, Zonecommandant; Guy Vanhirtum, Zoneraadslid; Mien Van Olmen, Zoneraadslid; Amelie Janssens

Afwezig

Wim Caeyers, Zoneraadslid; Geert Daems, Zoneraadslid; Jef Van Meensel, Postoverste Balen; Eddy  Goossens, Directeur Operaties; Steven Lambrecht, Bijzonder rekenplichtige

Verontschuldigd

Seppe Bouquillon, Zoneraadslid; Patrick Geuens, Zoneraadslid; Johan Leysen, Zoneraadslid; Marianne Verhaert, Zoneraadslid

Secretaris

Amelie Janssens

Voorzitter

Vera Celis, Voorzitter
2021_ZR_00057 - Varia - Bespreking 2021_ZR_00057 - Varia - Bespreking

Motivering

Argumentatie

1) Terugkoppeling nieuwbouw kazerne Herentals

  • In eerste instantie werd aan IOK gevraagd een lastenboek op te maken om een consultancybureau aan te stellen ter begeleiding van het bouwproject. Dit binnen het vast contingent van punten welke wij hebben bij IOK. Wegens onderbemanning heeft IOK aangegeven de opdracht niet te kunnen uitvoeren.
  • De dienst logistiek heeft twee videoconferenties georganiseerd met mogelijke consultancybureau's. Uit het gesprek met één van deze (Dhr. Kris Blykers) werd de vraag gesteld of de piste circulair bouwen onderzocht was. Deze gaf aan dat deze piste meermaals onderbenut wordt. 
  • Op het zonecollege van 4 juni 2021 werd hieromtrent terugkoppeling gegeven. Dhr. Blykers mocht uitgenodigd worden om een bezoek te brengen aan de kazerne en een advies te formuleren. De zone zal zelf een lastenboek op te maken aangaande consultancy op basis van een gelijkaardig lastenboek aangeleverd door de stad Herentals.
  • Op 16 juni 2021 werd de kazerne van Herentals bezocht. Dhr. Blykers zal een advies formuleren welke zal teruggekoppeld worden aan het zonecollege op 28 juni 2021.
  • Er zal rekening gehouden worden met het feit dat het eventueel in rekening nemen van deze piste de initieel vooropgestelde timing die door de zoneraad werd weerhouden niet zal vertragen. 

2) Terugkoppeling personeelsbehoeftenplan

Het personeelsbehoeftenplan is nog steeds in ontwerpfase. Daar er nog meerdere onzekerheden zijn, kunnen de gesprekken met het beleid en met de manschappen nog niet gevoerd worden:

  • onzekerheid rond bijkomende posten - nu reeds gedeeltelijk duidelijk dat er mogelijks drie posten kunnen komen. Piste met bedrijfsbrandweer wordt verder onderzocht en besproken met FOD. In het personeelsplan zullen we worst case mee opnemen dat we het zelf moeten organiseren.
  • onzekerheid rond ambulances. FOD Volksgezondheid is een grondige studie aan het doen rond verdeling en subsidiëring van ambulances. Daarnaast wordt momenteel een nieuw KB geschreven rond de voorwaarden om een ambulance DGH uit te baten. Er is sprake van een verplichte permanentie 24/24 uur en dat springbemanning niet meer mogelijk zou zijn. Netwerk brandweer is momenteel in onderhandeling met FOD Volksgezondheid. Het afschaffen van springbemanning is in sommige gevallen nefast voor de brandweer (ziekenwagen welke minder ritten doet wordt anders onbetaalbaar). Momenteel lijkt het te evolueren in de goede richting, maar de permanentie van 24/24 uur blijft behouden. Acties genomen ter voorbereiding van plan:
    • kostenanalyse van in samenwerking met Maj. Marc Ceyssens (voorzitter netwerk DGH). Volgende simulaties werden gemaakt:
      • bestaande toestand
      • alle posten en gedeelte van posten 24/24 met beroeps
      • alle posten en gedeelte van posten 24/24 met gemengde bezetting
      • alle posten en gedeelte van posten met vrijwillige bezetting
    • er is einde maart een gesprek gevraagd met FOD Volksgezondheid om duidelijkheid te krijgen rond de toekomst van de DGH en dan concreet gezien in onze regio. Wegens CORONA heeft FOD Volksgezondheid aangegeven niet voor juni te kunnen samenzitten. Tot op heden is het gesprek nog niet gevoerd. Wij blijven aandringen.
  • analyse van brandweer. Het is duidelijk dat er een tekort is aan de invulling van cruciale functies. Dit voornamelijk overdag, maar ook vaak 's nachts en in het weekend. Zonder bevelvoerder en zonder chauffeur kan een brandweerwagen niet vertrekken.
    • er is een financiële analyse gemaakt waarbij het verschil in kosten tussen beroeps en vrijwilligers in kaart werd gebracht.
    • er werd een visienota opgemaakt om vrijwilligers verplicht mee in te schakelen in permanenties. Deze visienota kan na goedkeuring met de manschappen besproken worden. Met de manschappen zal dan eveneens besproken worden hoe we de beschikbaarheid van onze manschappen kunnen verhogen waardoor de zekerheid op uitruk zal stijgen.
    • er werden simulaties gemaakt om de cruciale functies te voorzien in meerdere ondersteunende posten.
  • meldkamer: Momenteel wordt de meldkamer bemand door beroepskrachten en vrijwilligers. In analogie met de DGH wordt ook hier gekeken naar het bemannen van de meldkamer met burgerpersoneel en vrijwilligers. Zodoende kunnen de brandweerlieden ingeschakeld worden in het brandweerwerk. Wedertewerkstelling van een beroeps moet mogelijk zijn.
  • in functie van de scenario's zal ook het ondersteunend kader moeten aangepast worden (cfr. uitbreiding posten/manschappen welke ondersteuning vragen).

Bedoeling is om tijdens de zomermaanden verder te werken aan het plan, met als streefdoel om na de zomer een eerste bespreking te voeren met het beleid, waarna ook de manschappen betrokken zullen worden in de concrete invulling.

3)  Brief Minister Verlinden n.a.v. bevraging SAH

Brandweer zone Kempen ontving op 17/06 een mail van de juridische dienst van FOD Binnenlandse zaken mbt de resultaten van de bevraging inzake de snelste adequate hulp, die uitgevoerd werd eind 2020 tav de hulpverleningszones. De brief (zie bijlage) werd gestuurd door Minister A. Verlinden. Brandweer zone Kempen was volledig in orde. Hierbij de vergelijking van de 34 zones + Brussel:

Vraag
Antwoord BzK
Aantal zones in orde
%
Beschikt de zone over een gevalideerde risico-analyse?
Ja
28/35
80%
Beschikt de zone over een gevalideerd operationeel organisatieschema?
Ja
24/35
69%
Is de beschikbaarheid en het sturen van een officier voorzien?
Ja
33/35
94%


4) Brief PFOS - actie vanuit de zone

Brandweer zone Kempen kreeg net zoals alle gemeenten een mail via de Gouverneur aangaande PFOS. Hierin staan een aantal acties opgenomen:

  • in kaart brengen van alle oefenplaatsen van de openbare brandweer
  • in kaart brengen van alle branden waar fluorhoudend schuim gebruikt is

Brandweer zone Kempen wil alle medewerking verlenen in dit dossier. In bijlage een lijst met de kazernes + oefenlocaties van de brandweer en bij welke inzetten fluorhoudend schuim werd gebruikt (aangevuld met perceelnummers indien gekend).

Door lokale besturen dient zelf nagevraagd te worden welke de situatie is bij de bedrijfsbrandweer(oefen)terreinen. Brandweer zone Kempen kan deze gegevens niet volledig aanleveren (wel plaatsen waar er een bedrijfsbrandweer is, grote bedrijven, maar wij hebben geen zicht op kleine bedrijven (private ploeg)). Vanuit OVAM werden bedrijven/sites/... opgelijst waar vermoedelijke PFOS-schuimen worden of werden gebruikt.

Als iets niet helder is voor de lokale besturen of Brandweer zone Kempen, dan helpen we elkaar zo goed als mogelijk.

Brandweer zone Kempen bezorgt de verzamelde gegevens aan de lokale besturen, zodat zij dit aan de Vlaamse overheid kunnen bezorgen. 

5) Extra zoneraad 14/08/2021 - goedkeuren lastvoorwaarden en gunningswijze raamovereenkomst diverse verzekeringen

Al onze verzekeringen (behalve de hospitalisatieverzekering) dienen dit jaar opnieuw te worden aanbesteed. Ondertussen werd op het zonecollege van 14/06/2021 een verzekeringsmakelaar aangesteld die voor ons een audit gaat doen van alle huidige polissen en ons begeleid om nieuwe contracten te onderhandelen onder goede voorwaarden. 

Omdat we een zeer strikte (initiële) timing hebben vooropgesteld, waarbij we bij het gunnen beroep doen op een uitzonderingstermijn (omwille van de hoogdringendheid en strakke timing) van 15 dagen (ipv 30 dagen), is de bezorgdheid van ons en van de makelaar dat we wellicht (door deze korte termijn) (goede) verzekeraars gaan mislopen en dat zou natuurlijk jammer zijn.

Bij nader inzien door het opnieuw bekijken van onze planning, kunnen we dit vermijden door een extra zoneraad te laten plaatsvinden (volgens onze berekeningen zou zaterdag 14/8 ideaal zijn) waarbij de lastvoorwaarden en de gunningswijze dienen te worden goedgekeurd. Dit zou voor de makelaar, de verzekeraars en ons een zeer goede zaak zijn.

Een schriftelijke behandeling van dit agendapunt zal aangewezen zijn gezien de zomerperiode. Dit is wel een uitzondering op artikel 11 van het huishoudelijk reglement. De zoneraad gaat akkoord met deze uitzonderingssituatie. 

Besluit

De zoneraad beslist:

Artikel 1

De zoneraad bespreekt volgende variapunten:

- Terugkoppeling nieuwbouw kazerne Herentals.

- Terugkoppeling personeelsbehoeftenplan.

- Brief minister Verlinden in kader van bevraging SAH.

- PFOS - te nemen acties.

- Extra zoneraad 14/08/2021 voor schriftelijke behandeling agendapunt: goedkeuren lastvoorwaarden en gunningswijze raamovereenkomst diverse verzekeringen door strikte timing. Dit is wel een uitzondering op artikel 11 van het huishoudelijk reglement. De zoneraad gaat akkoord met deze uitzonderingssituatie gezien de zomerperiode.