Terug
Gepubliceerd op 12/12/2020

2020_ZR_00078 - Overeenkomst Adviseurs gevaarlijke stoffen - Goedkeuring

Zoneraad
za 28/11/2020 - 08:00 Via videoconferentie
Datum beslissing: za 28/11/2020 - 08:10
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Vera Celis, Nele Geudens, Seppe Bouquillon, Wim Caeyers, Geert Daems, Patrick Geuens, Tine Gielis, Lieven Janssens, Johan Leysen, Stijn Raeymaekers, Kris Van Dijck, Koen Bollen, Guy Vanhirtum, Mien Van Olmen, Marianne Verhaert, Jo Vissers

Afwezig

Peter Keymeulen

Verontschuldigd

Amelie Janssens

Voorzitter

Vera Celis
2020_ZR_00078 - Overeenkomst Adviseurs gevaarlijke stoffen - Goedkeuring 2020_ZR_00078 - Overeenkomst Adviseurs gevaarlijke stoffen - Goedkeuring

Motivering

Argumentatie

Incidenten met gevaarlijke stoffen kennen een lage kwantiteit, hoge complexiteit en hoge impact. Om dit risico te beheersen zijn alle officieren van Brandweer zone Kempen opgeleid met betrekking tot de basisinzet bij ongevallen met gevaarlijke stoffen.
Brandweer zone Kempen heeft daarnaast enkele officieren die aanvullend opgeleid zijn tot AGS. Zij nemen, samen met AGS van de andere hulpverleningszones in de provincie, deel aan een provinciale AGS-wachtdienst. Deze provinciale wachtdienst bestaat uit twee AGS die 24/7 beschikbaar zijn. Op die manier kan, indien een incident met gevaarlijke stoffen dat vereist, snel en gegarandeerd een expert ingeschakeld kan worden. De AGS leveren telefonisch advies of ondersteunen de interventieleiding ter plaatse.

De interzonale samenwerking op vlak van AGS groeide organisch sinds 2003. Het model blijkt, tot op vandaag, operationeel effectief en organisatorisch efficiënt. Het organisch gegroeide samenwerkingsverband moet evenwel geformaliseerd en beter omkaderd worden om toekomstbestendig te zijn. 

Bij de feitelijke opstart van de provinciale AGS-wachtdienst in 2007 werd aan brandweerschool Campus Vesta (destijds PIBA) gevraagd om het operationeel beheer van een brandweerwachtdienst op te nemen. Dit strookt niet (meer) met de opdrachten van een brandweerschool. De voorgestelde samenwerkingsovereenkomst gaat daarom uit van een model waarbij één aangewezen zone de operationele coördinatie opneemt. Deze coördinatieopdracht wordt periodiek geëvalueerd door de andere partijen. Dit laat toe dat alle zones een vinger aan de pols houden en zorgt ervoor dat schaalvoordelen benut kunnen worden door opname van beheer mbt de AGS-wachtdienst in een ruimer, bestaand, zonaal beheerskader.

Alle zones zijn sterk overtuigd van de meerwaarde van een bovenzonale permanentie AGS. BZA wil de rol van coördinerende zone op zich nemen in de provincie Antwerpen.

De kosten van de interzonale AGS-wachtdienst worden, ongewijzigd, gedragen door de vijf provinciale zones samen. De lineaire verdeelsleutel (elke zone draagt 1/5 bij) die op 7/12/2009 door gouverneur Cathy Berx en de voorzitters van de prezoneraden werd afgesproken, blijft behouden. De middelen worden evenwel niet meer aan Campus Vesta overgemaakt, maar aan de coördinerende zone die voor het operationeel beheer instaat (BZA). De bijdrage gebeurt in de vorm van een dotatie.

Bij de opstart van de AGS-werking in de provincie Antwerpen werden er twee AGS-voertuigen aangekocht met provinciale Sevesomiddelen. Eén afgeschreven voertuig kon in 2019 vervangen worden door een federaal ter beschikking gesteld AGS-voertuig. De FOD Binnenlandse Zaken heeft door het ter beschikking stellen van federale voertuigen de ontwikkeling van een AGS-werking, met name in andere provincies, willen ondersteunen. De FOD Binnenlandse Zaken geeft aan dat de aankoop of vervanging van een tweede voertuig in de provincie zelf dient georganiseerd te worden. De coördinerende zone zal daarom de (dringende) vervanging van het oudste provinciale AGS-voertuig op zich nemen en prefinancieren. De kost wordt opgenomen door de coördinerende hulpverleningszone (BZA) in de berekening van de jaarlijkse zonale bijdrage (voor investeringen a rato van de afschrijvingen).

De overeenkomst bepaalt de minimale eisen van de provinciale AGS-wachtdienst inclusief de daaruit volgende verplichtingen van AGS uit de verschillende zones. Dit komt overeen met de huidige praktijk. De overeenkomst beschrijft daarnaast ook het samenwerkingsmodel tussen de hulpverleningszones, het operationeel beheer dat door de coördinerende zone (BZA) moet opgenomen worden en de financiële modaliteiten voor de hulpverleningszones.

Juridische grond

Onderdeel juridische grond:

Wet van 15 mei 2007 betreffende de civiele veiligheid :

Artikel 3 bepaalt dat de civiele veiligheid alle civiele maatregelen en middelen nodig voor het volbrengen van de opdrachten vermeld in de wet omvat om te allen tijde personen en hun goederen en leefomgeving ter hulp te komen en te beschermen

Artikel 11 §2, 3° bepaalt dat de zone alle maatregelen neemt om te garanderen dat de dienst klaar is om het hoofd te bieden aan een reëel incident

Artikel 21/2 bepaalt dat de zone partnerschapsovereenkomsten kan sluiten met een of meerdere politiezones of hulpverleningszones betreffende met name de coördinatie inzake financiering, organisatie en uitvoering van de respectieve operationele opdrachten.

Koninklijk besluit van 10 juni 2014 tot bepaling van de opdrachten en taken van civiele veiligheid uitgevoerd door de hulpverleningszones en de operationele eenheden van de civiele bescherming en tot wijziging van het koninklijk besluit van 16 februari 2006 betreffende de nood- en interventieplannen

Artikel 6 bepaalt dat:

  • De directie operaties van de Algemene Directie Civiele veiligheid van de FOD Binnenlandse Zaken coördineert, in voorkomend geval met het Crisis- en coördinatiecentrum van de Regering en het Kenniscentrum voor de Civiele Veiligheid, de technische en operationele voorbereiding van sommige bovenzonale gespecialiseerde opdrachten van de zone en van de operationele eenheden bepaald.
  • De technische en operationele voorbereiding van deze opdrachten heeft als doel dat de intervenanten over de nodige gespecialiseerde opleiding, training en procedures beschikken.
  • De technische en operationele voorbereiding omvat ook de organisatie, op het gepaste niveau, van een interventiepermanentie, de inventaris van het gespecialiseerd materiaal waarover deze operationele diensten beschikken voor de uitvoering van deze opdrachten, en het opvolgen van het onderhoud van dit materieel.
  • Indien nodig worden er overeenkomsten gesloten tussen de betrokken diensten en organisaties.

Bijlage 2 “Gespecialiseerde bovenzonale opdrachten, uitgevoerd door de zones, de operationele eenheden van de Civiele Bescherming of door beiden die het voorwerp uitmaken van een technische en operationele voorbereiding door de FOD Binnenlandse Zaken overeenkomstig artikel 6” bij het KB van 10 juni 2014.
Punt A. bepaalt dat Adviseur Gevaarlijke Stoffen een gespecialiseerde bovenzonale opdracht is. 

Burgerlijk Wetboek, Boek III, Titel III, contracten of verbintenissen uit overeenkomst in het algemeen


Onderdeel regelgeving bevoegdheid 

Wet van 15 mei 2007 betreffende de civiele veiligheid:

Artikel 26 bepaalt dat de raad bevoegd is voor alle aangelegenheden die niet uitdrukkelijk aan het college werden toegewezen

Artikel 63, 7° bepaalt dat het college belast is met de vertegenwoordiging van de zone bij het afsluiten van overeenkomsten

Artikel 63, laatste lid bepaalt dat deze bevoegdheid uitgeoefend kan worden na goedkeuring door de raad

Artikel 63, eerste lid bepaalt dat de raad aan het college specifieke opdrachten kan toevertrouwen

Artikel 63,3° bepaalt dat het zonecollege bevoegd is voor de ordonnancering van uitgaven

Besluit

De zoneraad beslist:

Artikel 1

De zoneraad keurt de overeenkomst goed betreffende de samenwerking provinciale permanentie “Adviseur Gevaarlijke Stoffen” met Brandweer Zone Antwerpen, Brandweer Zone Rand, Hulpverleningszone Rivierenland en Hulpverleningszone Taxandria.

Artikel 2

De zoneraad keurt goed dat de voorzitter en de zonecommandant de overeenkomst en de eventuele latere wijzigingen ondertekenen.

Artikel 3

De jaarlijkse bijdrage aan Brandweer Zone Antwerpen in de werkingskosten voor de samenwerking provinciale permanentie “Adviseur Gevaarlijke Stoffen” bedraagt 9.400,00 euro incl. BTW.

De nodige kredieten worden hiervoor voorzien op de begroting 2021 onder artikel 2021/6131000/5/0410 Externe prestaties voor brandweer /H/2021/351/123-06/71.